‘Vrouwelijk ondernemerschap brengt welkome vernieuwing binnen de assurantiemarkt’
Katinka Slegt
In november 2020 verkocht Katinka Slegt het door haar vader gestarte familiebedrijf Slegt Verzekeringen aan KLAP. Nu, ruim twee jaar later, vragen we haar hoe zij terugkijkt op de periode na de verkoop. Samen met Slegt zoomen wij in op thema’s als de heritage van het familiebedrijf en vrouwelijk ondernemerschap binnen de assurantiemarkt.
Heritage
Katinka Slegt: ‘Een aantal jaar geleden adviseerde Pim Anderegg, toen nog werkzaam bij a.s.r., mij een afspraak te maken met Edwin Bosma. Door de consolidatieslag, de steeds complexer wordende wet- en regelgeving en de alsmaar wijzigende volmachtrichtlijnen werden we als bedrijf gedwongen stil te staan bij onze strategie. Samen met BHB Dullemond hebben we vervolgens de verschillende scenario’s op een rijtje gezet. Ondanks dat ik al gedurende een lange periode eigenaar was van het bedrijf, heb ik mijn vader in een vroeg stadium betrokken bij dit proces. De heritage die een familiebedrijf met zich meebrengt, vroeg tijdens deze situatie om extra zorgvuldigheid. De familie, net als mijn echtgenoot met wie ik op dat moment samenwerkte, heb ik in die periode goed op de hoogte gehouden. Daarom begreep mijn familie dat het verkopen van het familiebedrijf uiteindelijk de beste keuze was en heeft emotie nooit de overhand gehad. Ik ondersteun op dit moment zelf een onderneming van een familiebedrijf bij de overdracht naar de volgende generatie. Door de ervaring die ik heb opgedaan is het, bij het nemen van dit soort belangrijke beslissingen, heel verstandig een adviseur in de arm te nemen. Iemand die op afstand staat en je helpt bij de feiten te blijven en je daarmee, in het belang van het bedrijf, de beste beslissing laat nemen’.
Ondernemerschap 2.0
‘Na de verkoop van mijn bedrijf heb ik ruim de tijd genomen het bedrijf goed over te dragen. Mijn team en mijn klanten zijn binnen de KLAP-organisatie in goede handen en daarom kan ik het bedrijf na twee jaar met een gerust hart los laten. Ik ben op dit moment met verschillende ondernemingen in gesprek en diverse ideeën aan het uitrollen. Het is leuk te ervaren dat ondernemerschap dus niet stopt na het verkopen van je bedrijf, maar dat het juist ruimte biedt voor nieuw ondernemerschap. Zo heb ik mij aangesloten bij Fidonna, een netwerkorganisatie van vrouwen die allemaal hun eigen financiële expertise hebben (notarissen, advocaten, vermogensplanners, financieel adviseurs etc.). Fidonna heeft tot doel vrouwen bewuster te maken van het feit dat ze hun zaken financieel goed op orde moeten hebben en indien dat niet het geval is, helpen wij daarbij’.
Ambassadeur voor vernieuwing
Dit jaar start ik als eerste ambassadeur van Stichting INSVER. Een platformorganisatie, opgezet door Kees Dullemond, die zich tot doel stelt de verduurzaming binnen de verzekeringsmarkt te versnellen. Want ook ik zie dat hier veel terrein te winnen is. Als we het bijvoorbeeld hebben over sociale duurzaamheid, dan is de verzekeringsmarkt een industrie die momenteel nog grotendeels wordt bestuurd door mannen. Er zijn nog te weinig vrouwen die voor eigen rekening, met eigen middelen ondernemen binnen deze branche. Dat is een gemiste kans. Vrouwen doen op een andere manier zaken dan mannen, maar zijn zeker niet minder ondernemend. De lange termijn en team effort zijn vaak van groter belang voor vrouwelijke ondernemers. Reden te meer om vrouwelijk ondernemerschap binnen de verzekeringsmarkt te promoten. Het kan de verzekeringsmarkt een welkome vernieuwing brengen’, aldus Slegt.