Serviceabonnement is geen show stopper

Kopers van finan­ciële advieskantoren kijken nadrukkelijk naar de aanwezigheid van serviceabonnementen bij de verkopende partij. “Tot nu toe is een abonnement geen show stopper geweest voor het rondkomen van deals”, is de ervaring van Edwin Bosma, business valuator en directeur BHB Dullemond overnames en advies in Leusden.

Tijdens de Dag van het Topadvies verzorgde Bosma een dialoogsessie over fusies en overnames. Het grootste deel van de tijd besteedde hij aan een interactieve casus. Eén team kreeg opdracht een advieskantoor te verkopen, terwijl twee andere teams een bod op de onderneming moesten uitbrengen. Het ging hierbij om een herkenbaar middelgroot kantoor met 17 medewerkers (incl. directie) met een aantal volmachten en een omzet van 1,4 miljoen euro in 2015. Het leeuwendeel van de omzet bestaat uit doorlopende provisie, maar daarnaast is er een substantieel aandeel voor tekencommisie, abonnementen en fee. Aan de deelnemers legde Bosma een aantal vragen voor: welke gegevens hebben invloed op de waarde, wat zijn de risico’s en welke waarde ken je toe aan de onderneming?

Lees hier het volledige artikel