‘Bedrijfsovername was voor db-adviseurs een effectieve strategie om in te spelen op het tekort aan arbeidskrachten’

In het kader van de sectorvisie spraken wij Chris-Jan Vissers, vennoot en fiscalist bij db-adviseurs. db-adviseurs is een belastingadvies- en accountantskantoor met zestien medewerkers gevestigd in Nieuwegein. Afgelopen jaar nam db-adviseurs in de regio Utrecht een administratiekantoor met vijf medewerkers over. Wij vroegen Vissers naar de achterliggende redenen voor deze overname, de aandachtspunten en zijn toekomstvisie.

Identificeren van groeimogelijkheden

Vissers: Als directieteam zijn wij een aantal jaar geleden onder professionele begeleiding van Kees Dullemond gestart met een aantal strategische sessies. Deze sessies over de toekomst van ons kantoor zijn van cruciaal belang geweest om een duidelijke koers te bepalen en groeimogelijkheden te identificeren. Een belangrijke vraag die hieruit naar voren kwam, was welke groei het beste bij ons zou passen: door middel van organische groei of door acquisities. Hoewel organische groei geleidelijk en stabiel kan zijn, waren wij van mening dat het doen van acquisities ons verschillende voordelen kan bieden.'

Meer toekomstperspectief door vergroting omvang kantoor

Vissers vervolgt: Allereerst is het overnemen van een administratiekantoor voor ons een effectieve strategie om in te spelen op het tekort aan arbeidskrachten in de markt. Het biedt niet alleen de mogelijkheid direct extra personeel aan het team toe te voegen, maar het is ook een snelle methode om de capaciteit van ons kantoor te vergroten. Bovendien speelde de continuïteit een belangrijke rol bij deze overname. Kleine kantoren zijn vaak sterk afhankelijk van individuen, wat een risico vormt voor de bedrijfscontinuïteit. Door deze overname is de omvang van ons kantoor vergroot en hebben we de afhankelijkheid van sleutelpersonen kunnen terugbrengen. Binnen onze organisatie heeft de overname om deze redenen positieve reacties opgeleverd. Het team heeft nu meer zekerheid en vertrouwen in de toekomst. Een organisatie heeft namelijk een beter toekomstperspectief wanneer het niet afhankelijk is van een of twee personen.'

Integratie van systemen

Vissers: Ik heb geleerd dat het bij een overname cruciaal is de integratie van verschillende ICT-systemen grondig te onderzoeken. Naast het beoordelen van het klantenbestand en de expertise van het over te nemen kantoor, hebben we nauwlettend gekeken naar de systemen waarmee zij werken, zoals boekhoudpakketten en de CRM-software. Een soepele integratie van systemen is essentieel om de operationele efficiëntie te waarborgen. Bovendien vergemakkelijkt een goed geïntegreerd systeem de samenwerking tussen teams en bevordert het een consistente klantervaring. Gelukkig was er een overlap in compatibiliteit en konden we de voordelen van de overname volledig benutten en de basis leggen voor een succesvolle gezamenlijke toekomst.'

Belang van klantrelaties

"Het behoud van sterke klantrelaties tijdens een overname is belangrijk voor het behoud van de klanttevredenheid. Tijdens de overname hebben we een lijst opgesteld van de top 50 klanten en hebben we hen na de closing persoonlijk bezocht om hen te informeren over de overname en de mogelijke gevolgen. Deze gesprekken waren waardevol en we kijken er met een goed gevoel op terug. Hoewel de meeste klanten positief hebben gereageerd, hebben we ook enkele opzeggingen gehad. Dit komt vaker voor bij een overname. Als een klant al een tijdje overweegt over te stappen naar een ander kantoor, kan een overname vaak de doorslaggevende factor zijn. Tot slot hebben deze gesprekken ertoe geleid dat we de wensen en behoeften van onze klanten nog beter in kaart hebben en hebben we daardoor een aantal verbeteringen binnen onze dienstverlening door kunnen voeren', aldus Vissers.