Bedrijfsovernames: hoe verkoop ik mijn makelaarskantoor?
Hoe leuk je het ook vindt om een makelaarskantoor te bestieren, er komt wellicht een dag dat je iets anders wilt gaan doen. Het kan gaan om pensionering, een stapje terug of het volgen van een andere carrière. Het is dan prettig om je bedrijf te kunnen verkopen. In de praktijk is het lastig om die overnemende partij te vinden. Een goede voorbereiding en een daaruit volgende focus op het resultaat maken het verschil.
Elke bedrijfsovername is een verhaal op zich
Elke overname is een verhaal op zich, maar in de basis loopt het proces volgens een aantal stappen. Dat gaat niet altijd even gemakkelijk. Onvoldoende voorbereiding is daarvoor een belangrijke reden. Plus, het gegeven dat ongeveer de helft van de bedrijven in handen van niet-familieleden komt – en die zijn altijd wat kritischer dan familieleden.
Let op de volgende valkuilen bij een bedrijfsoverdracht
Het lijstje valkuilen bij een bedrijfsoverdracht is van respectabele lengte. Tot de meest voorkomende behoren:
- Geen volledig en up-to-date informatiedossier
- Verschillende uitgangspunten van aandeelhouders
- Niet kunnen beslissen aan wie er wordt verkocht
- Na de overdracht informeel aanblijven
- Incapabele zoon of dochter de touwtjes in handen geven
- De opvolger durft uit respect niet te ondernemen
- Te hoge verwachtingen van de prijs.
Welke succesfactoren zijn er:
Een succesvolle bedrijfsovername kent over het algemeen een aantal succesfactoren:
- Houd voldoende emotionele afstand
- Bepaal wie geïnformeerd wordt over de plannen en wie niet
- Los fiscale en juridische knelpunten op
- Laat je niet opjagen door de koper
- Besef dat je verkoopbedrag meestal niet in één keer kan worden afgerekend, maar afhankelijk is van resultaten in de toekomst
- Blijf na verkoop niet aan als directeur; adviseur of commissaris is beter
- Kies voor de koper, niet voor de prijs.
Denk goed na over het motief voor de overname van je bedrijf
Het eigen bedrijf verkopen behoort tot de dingen die je maar één keer in je leven doet. Als je bewust of onbewust met het idee speelt, begin dan met een inventarisatie van je drijfveren en zaken waar je rekening mee wilt houden. Wat het motief ook is: je moet vooraf voor jezelf duidelijk hebben wat je wilt. Cashen en dan een wereldreis maken? Het makelaarskantoor binnen de familie houden? Een combinatie van die motieven? Wie weet wat hij of zij wil, staat steviger in het proces dan degene die geen duidelijk doel voor ogen heeft. Bepaalde vragen kunnen daarbij helpen:
- Waarom wil je je makelaarskantoor (voor een deel) verkopen?
- Verkoop je het makelaarskantoor (activiteiten/naam) of ook het pand en de inventaris?
- Op welke leeftijd wil je het makelaarskantoor overdragen?
- Aan wie verkoop je het liefst?
- Wil je je bedrijf ineens of geleidelijk overdoen?
- Wat maakt jouw makelaarskantoor bijzonder?
- Is je makelaarskantoor levensvatbaar?
- Is de financieel positie van je makelaarskantoor op orde?
- Is het personeel voldoende gekwalificeerd?
- Wat is voor jou belangrijk tijdens het proces?
Familieleden komen steeds minder vaak in beeld
Zoals gezegd, blijkt uit onderzoek dat familieleden bij een bedrijfsoverdracht minder vaak in beeld komen dan voorheen. Kinderen kiezen liever hun eigen levenspad. Een mogelijk alternatief voor verkoop aan een familielid is een management buy-out, waarbij het makelaarskantoor geheel of gedeeltelijk wordt overgenomen door één (of meerdere) medewerker(s). In de regel is de koper een plaatsgenoot, een starter, een (kleine) keten, een zoon/dochter, een werknemer of een ambitieuze makelaar die bij een ander kantoor niet mag doorgroeien.
De belangrijkste redenen om te kopen zijn:
- Ambitie en passie
- Verminderen concurrentie
- Marktaandeel vergroten
- Vermijden entreegeld NVM
- Lopend bedrijf overnemen
- Schaalvoordelen
Als je weet waarom je wilt verkopen en wat voor jou de belangrijkste randvoorwaarden zijn, dan wordt het tijd om de waarde van je makelaarskantoor te (laten) bepalen. Eén ding is daarbij duidelijk: de waarde ligt altijd in de toekomstige opbrengsten en nooit in het verleden. De exacte waarde van een onderneming vaststellen is dan ook een utopie. Het gaat altijd om een bandbreedte. Er zijn namelijk verschillende manieren om de waarde van een makelaarskantoor te bepalen. Daarnaast is de waarde niet altijd de prijs die je ervoor krijgt. De prijs is afhankelijk van de markt en de onderhandelingen.
BHB Dullemond helpt je graag met het proces rondom de bedrijfsoverdracht
Hoe komt de overdracht van je makelaarskantoor op gang? Na je inventarisatie en voorbereiding moet je op zoek naar je mogelijkheden, je waardering en potentiële kandidaten. BHB Dullemond helpt je daar graag mee.