‘De impact die de verzekeringsmarkt kan maken is veel groter dan je zou denken’

Femke Bakker is CFO van Turien & Co. Holding, waar het volmachtbedrijf Turien & Co Assuradeuren B.V. (“Turien & Co”) en schadeverzekeraar Ansvar Verzekeringsmaatschappij N.V. (“Ansvar”) onder vallen. In de afgelopen jaren zijn Turien & Co en Ansvar steeds meer invulling gaan geven aan hun duurzame rol in de samenleving. Wij vroegen Bakker naar de wijze waarop zij duurzaam ondernemerschap binnen hun organisatie vormgeven, hoe de ontwikkeling van de duurzame producten binnen de verzekeringsmarkt eruitziet en haar rol als bestuurslid van Stichting INSVER (Instituut verduurzaming Verzekeringsbranche).

Duurzaam ondernemen is nooit af

Bakker: ‘Als verzekeraar, destijds bij oprichting gericht op geheelonthouders, zijn wij in de basis al ruim 56 jaar gericht op het welzijn van mens en maatschappij. Duurzaamheid zit dus al sinds onze oprichting sterk verweven in ons DNA. Binnen Ansvar zijn we de afgelopen jaren vanuit een intrinsieke motivatie MVO steeds verder gaan uitrollen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen vraagt van een organisatie een grote omslag in zaken als bedrijfsvoering, productontwikkeling, samenwerkingen en natuurlijk betrokkenheid van klanten en medewerkers. Omdat het belangrijk is voortdurend in gesprek te zijn met onze omgeving hebben we in juni vorig jaar een klantevent georganiseerd waar duurzaamheid centraal stond. Een inspirerende dag met diverse workshops en interessante sprekers waarin we samen met 500 intermediairs een mooi aantal duurzame stappen hebben weten te zetten. Ook zijn we vorig jaar met alle leidinggevenden een dag op de hei geweest, waar veel verrassende en handzame ideeën uit zijn gekomen op het gebied van MVO. Dit jaar staat er een groot duurzaamheidsevent voor alle 370 medewerkers op de agenda waar wij ook onze adviseurs in willen betrekken. Om een maximale impact te kunnen realiseren is het van groot belang dat je je medewerkers, je management, klanten en andere relaties optimaal betrekt bij het uitrollen van je MVO-beleid. En ik kan daarbij zeggen, maatschappelijk verantwoord ondernemen is nooit af. Het is een continu, maar vooral ook een leerzaam proces wat van iedereen een bijdrage vraagt.’

Do no harm én do good

Bakker vervolgt: ‘Met alle aandacht voor klimaatverandering is duurzame productontwikkeling bij ons een belangrijke pijler. Bij elk product wat wij ontwikkelen kijken wij heel specifiek naar hoe dit bijdraagt aan duurzaamheid. En ondanks dat het veelal een ontgonnen gebied is, is er veel wat we wel kunnen doen. Zo is duurzaam schadeherstel een vast onderdeel in onze productlijn ‘Ansvar Bewust’. Als de kosten van het herstel hoger zijn dan de dagwaarde, dan wordt het product economisch niet total loss verklaart. Met Ansvar Bewust mag een reparatie tot 15 procent meer kosten dan de dagwaarde. Onze visie is hierin dat een schade repareren duurzamer en in veel gevallen prettiger is voor de klant dan iets weg te gooien en opnieuw aan te moeten schaffen. Ook hebben we in onze aansprakelijkheidsverzekering opgenomen dat je gedekt bent als je vrijwilligerswerk doet en vergoeden wij psychologische hulpverlening ingeval van een traumatische ervaring bij bijvoorbeeld een brand. Bij onze productontwikkeling stellen we onszelf tevens de vraag wat onze rol is in het ecosysteem. Duurzame innovatie is namelijk het meest succesvol in samenwerking met anderen binnen de keten. Als marktleider in het verzekeren van elektrische auto’s zijn wij bijvoorbeeld een samenwerking aangegaan met Fair Cobalt Alliance (FCA) om hiermee een bijdrage te leveren aan duurzame mijnbouw in de vorm van humanere en socialere werkomstandigheden. In ons MVO-beleid proberen steeds meer het hele plaatje zichtbaar te krijgen met als resultaat een mooie combinatie van do no harm én do good!’

De maatschappelijke functie van een financieel adviseur is enorm

‘Ik spreek regelmatig ondernemers van assurantiekantoren die graag een bijdrage willen leveren aan een duurzamere wereld, maar die niet goed weten hoe ze hun kantoor mee kunnen nemen in de transitie rondom duurzaamheid. Het duurzaamheidsplatform Stichting INSVER, opgericht door Kees Dullemond en Kees van Steensel, geeft hier een goed antwoord op. Als bestuurslid van INSVER weet ik wat INSVER voor het intermediair kan betekenen. INSVER heeft een aantal praktische tools ontwikkeld waarmee assurantiekantoren met duurzaamheid aan de slag kunnen. Zo is er bijvoorbeeld speciaal voor de verzekeringsbranche een voetafdrukcalculator waar bedrijven hun ecologische impact mee kunnen berekenen, zijn er trainingen ontwikkeld en is er veel documentatie ter inspiratie beschikbaar. Omdat de tussenpersoon in het hart van de samenleving opereert, is de maatschappelijke functie van duurzaam financieel advies enorm. En tot slot, bedrijven waaronder assurantiekantoren die MVO in de organisatie expliciet weten te maken zijn over het algemeen minder risicovol en hebben een hogere bedrijfswaarde’, aldus Bakker.