Duurzame waardecreatie loont - VVP

In de huidige ESG-economie is het waardecreatiemodel binnen de assurantiemarkt aan het veranderen. Onze collega Henny Kloppenburg-Boersema, Register Valuator, schreef een artikel over de impact van duurzaamheid op de waarde van assurantiekantoren. Lees hier het artikel (pagina 56 & 57) in de speciale editie over duurzaamheid van het VVP.

Wat is mijn (assurantie)onderneming waard? Een vraag die wij als BHB Dullemond bijna dagelijks krijgen. In de huidige ESG-economie is het waardecreatiemodel binnen de assurantiemarkt aan het veranderen. Wet- en regelgeving, klanten, investeerders en werknemers dragen allemaal bij aan een toekomstig duurzaam bedrijfsmodel voor een assurantiekantoor. Wij zien echter nog regelmatig dat duurzaamheid door assurantiekantoren gezien wordt als een ver-van-hun-bedshow, een nice to have. Terecht? Of loont het juist om te investeren in duurzaamheid?

Termen als ESG, CSRD en CSDDD vliegen je tegenwoordig om de oren en de aandacht voor deze topics wordt steeds concreter. Maar wat betekent dit nu voor jouw assurantiekantoor en de waarde ervan? Allereerst is het belangrijk om echt te kijken naar de kern van de duurzaamheid. Vage claims en greenwashing kunnen schadelijk zijn voor het bedrijfsimago, daar hebben we de afgelopen jaren veel voorbeelden van voorbij zien komen. Daarbij gaat duurzaamheid verder dan alleen milieu. Voor een assurantiekantoor richt een duurzaam bedrijfsmodel zich op drie pijlers: planet, people en profit.

Vertrouwen belangrijke value driver

Vertrouwen in de verzekeringsbranche en specifiek in het intermediair is een belangrijke value driver van een assurantieonderneming. Vertrouwen en transparantie zorgen voor een duurzame relatie met klanten. Uit recent onderzoek van Deloitte Consulting in Harvard Business Review komt naar voren dat duurzaamheid een grote rol speelt in het vertrouwen van de consument. Vooral jongere generaties maken een duidelijke connectie tussen vertrouwen en duurzaamheid. Als er geloof is dat een merk geeft om de impact op mensen en de wereld is de jonge generatie 27 procent meer genegen om een aankoop te doen. Voor een toekomstbestendig businessmodel is het dus van belang om deze jonge doelgroep als klanten te omarmen, hun behoeften daadwerkelijk centraal te stellen en daarmee ook de aandacht voor alle duurzame aspecten in de hele verzekeringsketen.

Duurzaamheid loont!?

Veel eigenaren van assurantiekantoren zullen zich herkennen in het gevoel dat ze aandacht voor duurzaamheid niet altijd direct wordt beloond. Of stellen zichzelf de vraag of de investering wel kan worden terugverdien. Een mooi voorbeeld van deze discussie zijn de recente ontwikkelingen van het aandeel van pensioenfonds PFZW in olie- en gasbedrijven (waaronder Shell, BP en Total Energies). Het pensioenfonds heeft zich teruggetrokken uit deze ondernemingen, omdat ze onvoldoende snel overgaan van fossiele naar hernieuwbare energie. (bron: fd.). Terwijl aan de andere kant Shell, volgens Hans van Cleef (adviesbureau Publieke Zaken) en Gerben Hieminga (ING) één van de Nederlandse bedrijven is die het meeste investeert in duurzame energie. Dit voorbeeld laat zien dat de publieke opinie en het vertrouwen een grote rol spelen bij waardecreatie via duurzaamheid. Het heeft direct impact op aan- en verkoopbeslissingen, zowel negatief als positief.

Must-have

Terug naar de impact op de waarde van uw onderneming. Welke rol speelt duurzaamheid in overnames op de markt? Een duurzame dienstverlening binnen de assurantiemarkt heeft een positieve invloed op het creëren van vertrouwen, vormt een basisbegrip voor toekomstige generaties, vermindert risico’s in de verzekeringsketen, levert een concurrentievoordeel op en verhoogt daarmee de waarde van je kantoor.

Prijzen en onderhandelingen

Ondanks de soms benodigde kritische blik speelt duurzaamheid bij kopende partijen, zoals verzekeraars, Private Equity en strategen steeds vaker een belangrijke rol. Private Equity heeft hierin via ‘responsible investment’ (verantwoord beleggen) een kartrekkersrol en neemt duurzaamheid steeds vaker als belangrijk item mee in haar due-diligenceproces. Ook bij het financieren van een aankoop speelt duurzaamheid een rol, vanuit de bank of duurzame investeringsfondsen.

Waarde huidige onderneming

Binnen je bestaande bedrijfsvoering kun je als assurantiekantoor binnen verschillende onderdelen waarde creëren met duurzaamheid. De basis van waarde(creatie) rust op drie pijlers: tijd, geld en risico. En duurzaamheid kan binnen al deze aspecten van invloed zijn. Belangrijke risico’s voor een assurantiekantoor zijn: strengere wet- en regelgeving, reputatieschade en veranderingen in de keten van het verzekeringsintermediair. Binnen al deze risico’s is duurzaamheid steeds vaker een leidende factor. Bewust dan wel onbewust worden ondernemers van assurantiekantoren middels deze ontwikkelingen in de markt steeds nadrukkelijk gedwongen met duurzaamheid aan de slag te gaan. En daarbij geldt: hoe lager het risico, hoe hoger de waarde. Assurantiekantoren kunnen hun omzet en de kasstromen verhogen als ze aandacht hebben voor duurzaamheid. Naast vertrouwen in het merk zullen nieuwe (duurzame) producten en daarmee nieuwe doelgroepen dit effect versterken. Daarnaast zijn er al veel duurzame investeringen in milieu, waarvan is bewezen dat ze de winstgevendheid vergroten. Investeren in duurzaamheid levert niet alleen nieuwe, jongere klanten op maar is ook aantrekkelijk voor toekomstige werknemers. Door het aantrekken van talent kan de productiviteit en toekomstbestendigheid van je kantoor toenemen. Vergroting van de (houdbare) kasstromen levert een hogere waarde op van de onderneming. Aandacht voor duurzaamheid en investeren hierin is een must have, want zonder duurzame toekomst (tijd) is er geen waardecreatie!