Het vennootschapscontract: wat heeft u vastgelegd bij uittreden?
Bij een vennootschap onder firma kan het natuurlijk altijd voorkomen dat één of meerdere vennoten besluiten te willen stoppen met de onderneming, terwijl ander(e) nog wens(t)en door te gaan. Veel ondernemers hebben hier afspraken over gemaakt in het vennootschapscontract. Echter komt het ook regelmatig voor dat er geen afspraken zijn gemaakt of dat de afspraken jaren geleden gemaakt zijn en eigenlijk geen recht meer doen aan de huidige situatie van de onderneming. Heeft u vastgelegd wat de afspraken zijn bij uittreden? Zijn deze afspraken nog up-to-date?
Leg afspraken op tijd vast in het vennootschapscontract
Een vennootschap onder firma betreft een contractuele verplichting. Deze eindigt zonder verdere (rechts)handeling indien één van de vennoten het vennootschapscontract opzegt (dit is ook het geval bij overlijden van een vennoot). Daarom is het ook van belang om hier goede afspraken over te maken. De onderneming kan echter wel gewoon worden voortgezet door de andere vennoot/vennoten. Daarvoor is nodig dat er in het vennootschapscontract bijzondere regelingen zijn opgenomen, zoals het voortzettingsbeding, het verblijvensbeding en het toescheidingsbeding.
Wanneer er geen eerdere afspraken zijn gemaakt dan zullen op het moment zelf nog afspraken gemaakt moeten worden (met inachtneming van de wettelijke regels). Dit kan echter complex zijn in het geval dat er onenigheid is/gaat ontstaan tussen de vennoten. Wij raden ondernemers dan ook altijd aan om deze afspraken met elkaar te maken op het moment dat je gaat samenwerken en hier nog gezamenlijk makkelijk afspraken over kunt maken. Tevens raden wij aan om de gemaakte afspraken periodiek te controleren om te kijken of deze nog steeds in lijn zijn met de wensen van de vennoten.
Het stappenplan bij uittreden van een vennoot
Hoe ziet een stappenplan eruit indien één van de vennoten wil uittreden?
- De uittredende vennoot geeft bij zijn medevennoot/medevennoten aan te willen uitreden.
- De vennootschapsovereenkomst wordt bekeken om te zien welke afspraken er gelden tijdens de uittreding en of er procesafspraken zijn vastgelegd. Indien dit niet het geval is, gelden de wettelijke regels.
- Er wordt bepaald tot welk deel van het (afgescheiden) vermogen van de vennootschap de uittredende vennoot gerechtigd is.
- Om de vergoeding voor de uittredende vennoot vast te stellen zal de waarde van de onderneming moeten worden vastgesteld. Voor de waarde van (materiële) bezittingen wordt veelal de boekwaarde van deze bezittingen gebruikt. De complexiteit en/of discussie zit vaak in het vaststellen van de waarde van de immateriële vaste activa (goodwill, klantenportefeuille, etc.). Echter kan over deze vergoeding en over het vaststellen van de hoogte daarvan ook al afspraken worden gemaakt in het vennootschapscontract. De waarde van het belang in de vennootschap wordt veelal bepaald door een (waarderings)deskundige.
- De gemaakte afspraken moeten worden vastgelegd in een overeenkomst. Dit wordt een uittredingsovereenkomst of vaststellingsovereenkomst genoemd. In deze overeenkomst staat onder andere de datum per wanneer de vennoot gaat uittreden, de verdeling van de bezittingen en immateriële activa, de vergoeding voor de uittredende vennoot, afspraken over de schulden in de onderneming tot aan de datum dat de vennoot uittreedt en eventueel een concurrentiebeding.
- De uitschrijving moet worden doorgegeven aan de Kamer van Koophandel. Een vennoot is pas uitgetreden op het moment dat dit daadwerkelijk is ingeschreven én de schuldeisers op de hoogte zijn gesteld van het uittreden. Tot die tijd blijft de vennoot hoofdelijk aansprakelijk.
- Wanneer er meer dan één vennoot is kunnen de vennoten samen de activiteiten voortzetten in een vennootschap onder firma als er een voortzettingsbeding, verblijvensbeding of toescheidingsbeding is. Indien er afspraken zijn gemaakt over de (verdeling van) de onderneming kunnen de activiteiten ook worden ingebracht in een andere rechtspersoon of voortgezet in een eenmanszaak. Bij een VOF, maatschap of C.V. is het overigens niet mogelijk om de activiteiten met één persoon voort te zetten.
- Alle wijzigingen met betrekking tot de juridische structuur moeten fiscaal en juridisch goed worden uitgewerkt en worden doorgegeven aan de Kamer van Koophandel.
De toegevoegde waarde van BHB Dullemond
Bij BHB Dullemond beschikken we over ruim 25 jaar aan kennis over de verzekeringsmarkt, accountancymarkt, arbodienstverlening en de vastgoedmarkt. Naast het verkopen-, aankopen en begeleiden van fusies van ondernemingen zijn wij gespecialiseerd in waarderingen en hebben wij een in-house juridische afdeling. Hierdoor kunt u op één plek de waardering laten opstellen en gelijk de waarde en gemaakte afspraken laten vastleggen in een koopovereenkomst. Door de korte lijntjes tussen de verschillende teamleden kan dit op uitermate efficiënte wijze. Wilt u meer weten over wat wij voor u kunnen betekenen? Maak dan vrijblijvend een afspraak met Henny Kloppenburg (Register Valuator) of Lisette van Gils (M&A Jurist). Zij nemen graag de tijd om met u mee te denken.
Contactgegevens
Henny Kloppenburg: T. 033-480 54 82 E. henny.kloppenburg@bhbdullemond.nl
Lisette van Gils: T. 033-480 54 82 E. lisette.vangils@bhbdullemond.nl