'To make audit fun'
Mark van Diermen, partner en medeoprichter van The Audit Generation, deelt enthousiast de reis van zijn bedrijf, de uitdagingen binnen de accountancysector, en de nadruk op innovatie die het kantoor heeft gebracht waar het nu staat. Gestart in 2019, heeft The Audit Generation zich ontwikkeld tot een van de meest innovatieve spelers op de Nederlandse markt. Volgens Van Diermen draait het allemaal om werkplezier en innovatie, de pijlers die zowel de cultuur als de strategie van The Audit Generation vormen. In dit artikel deelt hij zijn visie op hoe het bedrijf onafhankelijk kan blijven en welke kansen hij ziet voor de toekomst.
Kleine stappen, grote resultaten door (hyper)specialisatie
“We hebben vanaf de oprichting bewust gekozen voor een audit-onlystrategie” zegt Van Diermen. Naast de specialisatie in dienstverlening specialiseert The Audit Generation zich ook in nichemarkten. “Dit zijn datagedreven klanten waar veel transacties doorheen lopen met een hoge mate van complexiteit, zoals productie, handel en dienstverlening.” Van Diermen vervolgt: “Door deze specifieke focus kunnen we een diepgaande expertise ontwikkelen die zorgt voor de hoogste kwaliteit en betrouwbaarheid in onze dienstverlening, wat cruciaal is binnen de compliance.” Van Diermen vervolgt: “Daarnaast hanteren we de filosofie van voortdurende verbetering. Wij richten ons op het zetten van kleine stappen, door telkens kleine verbeteringen door te voeren, bouwen we uiteindelijk iets groots op. Deze aanpak stelt ons niet alleen in staat beter in te spelen op de unieke behoeften van onze klanten, maar draagt ook bij aan het aantrekken van talent. Door focus kun je kwaliteit leveren, en door kwaliteit te leveren trek je de beste mensen aan die bij je willen werken.”
Technologie als motor van de bedrijfscultuur
Eén van de grootste onderscheidende factoren van The Audit Generation is het gebruik van technologie binnen de auditprocessen. “We hebben een datastraat ontwikkeld die ons in staat stelt 80 tot 90 ERPpakketten te ontsluiten binnen ons dataplatform. Hierdoor hebben we onze operationele efficiëntie enorm vergroot, wat ons een aantrekkelijke werkgever maakt.” Door automatisering en slimme technologieën zijn veel repetitieve taken geëlimineerd, waardoor medewerkers zich kunnen richten op uitdagender werk. “We hebben een cultuur waarin iedereen, van jong tot oud, bijdraagt aan innovatie. Onze jongste medewerkers brengen nieuwe technologieën zoals ChatGPT en Microsoft Copilot in, en dat levert ons niet alleen efficiëntie op, maar ook betere kwaliteit en meer werkplezier.” Het motto van The Audit Generation, “To make audit fun,” komt hier sterk naar voren. Als wij bijvoorbeeld nieuwe complianceregels krijgen, dan gaan we eerst kijken hoe we dit op een leuke manier kunnen integreren in het team. Wij werken om plezier te hebben.” aldus Van Diermen.
Innoveren in een volwassen markt
Van Diermen: “De auditsector is al best volwassen geworden, maar de markt biedt nog volop kansen voor specialisatie en innovatie. Waar veel accountantskantoren kiezen voor groei door middel van fusies en overnames, zullen wij met The Audit Generation trouw blijven aan onze onafhankelijke koers. Deze koers stelt ons in staat snel en flexibel in te spelen op veranderingen in de markt, zoals de toenemende regeldruk en de opkomst van technologieën als AI en data-analyse, zonder dat we onze eigen cultuur en waarden verliezen.” Om deze flexibiliteit verder te waarborgen en in te spelen op de groeiende vraag naar gespecialiseerde professionals, heeft The Audit Generation een vestiging geopend in Belgrado, Servië. Dit kantoor biedt toegang tot hoogopgeleide en ervaren medewerkers, die exclusief werken voor Nederlandse klanten. “De internationale uitbreiding is strategisch belangrijk, vooral gezien de krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt. Onder de naam The Finance Generation worden deze diensten ook aangeboden aan andere Nederlandse accountantskantoren,” aldus Van Diermen.
Nieuwsgierigheid drijft onze toekomst
Met een duidelijke visie blijft Van Diermen nuchter over de toekomst. “We zijn bezig met het opzetten van een CSRD- en ESG-team, omdat we geloven dat duurzaamheid een belangrijk deel van de toekomst vormt. In oktober vorig jaar hebben we eveneens onze strategie herzien,” vertelt Van Diermen. “Sinds onze oprichting in 2019 hebben we stap voor stap ons businessplan uitgevoerd, beginnend met nul klanten en nul medewerkers. Hoewel we in slechts vijf jaar tijd zijn gegroeid naar een team van 40 medewerkers, valt er nog veel te leren.” Van Diermen legt verder uit dat de strategie voor de komende tien jaar gericht is op het bouwen van een innovatief en plezierig kantoor, met als doel het meest populaire accountantskantoor van Nederland te worden. “Het omarmen van technologie is hierbij essentieel om de efficiëntie en kwaliteit van onze dienstverlening te blijven verbeteren. Innovatie moet niet alleen van bovenaf komen, maar ook vanuit onze medewerkers, die uiteindelijk met deze technologie werken,” benadrukt hij. Hij sluit af met de woorden: “Door nieuwsgierig te blijven en continu te innoveren, zorgen we ervoor dat we altijd een stap voorblijven in deze leuke, maar ook snel veranderende markt.”