Interview Taco van Wachem: 'Altijd de beste polis door insurtech'
Kort na het afsluiten van een hypotheek was Taco van Wachem op zoek naar een woonpakket. Via de bank kreeg hij een aanbieding die op het eerste oog voordelig leek. Een korte zoektocht online liet echter zien dat het ook voor de helft van de prijs kon én tegen betere voorwaarden. Na verder onderzoek bleek dit bij meer verzekeringen het geval. Als hij zelf dit probleem had, dan hebben anderen hier uiteraard ook last van. Het ei van Surebird was gelegd.
Surebird is begin 2022 ontstaan als online intermediair gericht op de particuliere markt. Het platform vergelijkt automatisch en actief verzekeringen zodat de klant altijd een polis heeft die bij hem of haar past en nooit te veel betaalt. Door slimme vragen te stellen is Surebird op de hoogte van jouw persoonlijke situatie. Wanneer hierin iets wijzigt of wanneer er een betere polis beschikbaar is dan neemt Surebird actief contact op. Wij spraken met Taco van Wachem, oprichter van Surebird, over zijn ambities om de particuliere verzekeringsmarkt te verbeteren en zijn visie op de ontwikkeling van de particuliere verzekeringsmarkt.
Een vreemde vogel
Surebird is een interessante speler in een langere lijst met partijen die middels een platform hebben geprobeerd de intermediaire markt een voet aan de grond te krijgen. Uiteraard wijzen we Taco hierop. “Hierin hebben we echter goed gekeken naar de fouten van andere partijen en tracht Surebird het persoonlijke van het intermediair te combineren met het innovatieve en eenvoudige van het online kanaal. De onderneming vult hiermee het gat tussen de lokale adviseur en de online vergelijker of het directe kanaal, waar de klant alsnog zelf
aan de slag moet. Een deel van het advieswerk van de adviseur kan immers geautomatiseerd worden, terwijl de particulier niet aan zijn lot wil worden overgelaten in het mijnenveld van verschillende polisvoorwaarden of bij de afhandeling van een schade.”
Surebird biedt eigenlijk traditioneel vakmanschap middels een hoogwaardig technologisch platform met een innovatieve aanpak. “Door via het platform de juiste vragen aan de klant te stellen, adviseren wij de polis en de voorwaarden die hier het beste bij passen. Het digitale kanaal is voor het in kaart brengen van de klantbehoefte het geëigende middel, maar niet zaligmakend als totaaloplossing.” Aldus Taco. De onderneming is dus, net als andere intermediairbedrijven, gewoon telefonisch bereikbaar voor een persoonlijk advies of de afhandeling van een schade, zoals het hoort. Tegelijkertijd faciliteert de technologische aanpak een efficiëntere advisering, scherpere prijzen en daarmee een betere dienstverlening voor de klant.
“In het begin kostte dit behoorlijk wat uitleg en overtuigingskracht” geeft Taco aan. Doordat wij constant op zoek gaan naar de beste prijs én voorwaarden komt het regelmatig voor dat klanten voordeliger uit zijn. Dit heeft natuurlijk impact op onze eigen verdiensten. We moeten immers én op zoek naar een betere deal voor de klant én verdienen hier minder (provisie resp.) mee. Ondanks deze ogenschijnlijke tegenstrijdigheid is dit absoluut de juiste koers
en een businessmodel dat past bij de nieuwe economie, aldus de oprichter. Door een efficiënt bedieningsmodel en slimme inzet van technologie kunnen wij ook met lagere provisie-inkomsten rendabel opereren terwijl we de klant wél goed adviseren.
Datagedreven
Het is onze bedoeling dat onze klanten al hun verzekeringen in ons platform kunnen inzien en beheren. Wij streven dan ook naar totaalrelaties die alles op verzekeringsvlak bij ons onderbrengen. Naast dat dit de klant rust brengt (hij betaalt immers nooit te veel), stelt dit ons ook in staat om onze (langdurige) klanten nog beter (en daarmee voordeliger)
te bedienen. Een compleet track record over een langere periode en meerdere producten maakt het mogelijk om een vollediger beeld te vormen van de potentiële risico’s en hier de verzekeringsproducten op aan te passen. Deze beoogde totaalrelaties en lange klantrelatie komt uiteraard ook het rendement van de organisatie ten goede.
Innovatie verzekeringsmarkt
Taco geeft aan dat de verzekeringsmarkt aan de vooravond van een grote innovatiegolf staat. De afgelopen decennia heeft de intermediaire markt technologie beperkt omarmd, terwijl dit in andere delen van de financiële sector wel is gebeurd zoals bijvoorbeeld met neobanken. Met Surebird willen we vooroplopen in deze polonaise en een aanjager zijn van deze ontwikkeling. Wanneer we vragen hoe Taco naar de toekomst kijkt dan schetst hij een vergezicht waarin er met kunstmatige intelligentie doorlopend kan worden geoptimaliseerd en de dekkingen altijd naadloos aansluiten op de klantbehoefte, ook als deze sterk aan verandering onderhevig zijn. Wanneer dit zover is? Taco: “Het kan snel gaan, maar voor nu ligt de focus
op groei.”
Over de ondernemer
Taco van Wachem behaalde zijn Mastertitel in Business Administration met een specialisatie in Finance & Investments aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Na een carrière van veertien jaar in het bankwezen en corporate finance, waaronder de laatste vijf jaar als een deal originator binnen finance en capital markets deals is hij zijn ondernemersreis begonnen met Surebird. Nadat hij alle benodigde wft-diploma’s heeft behaald heeft hij met zijn team zijn zinnen gezet op het transformeren van de verzekeringsindustrie van een productgedreven aanpak naar een klantgedreven aanpak.