WeGroup helpt lokale intermediairs efficiënt en goed advies te geven
In het kader van de inzet van technologie spraken wij met Arvid de Coster, CEO en mede oprichter van WeGroup. Een Software as a Service (SaaS) oplossing om het intermediair te ondersteunen en faciliteren in het advieswerk. WeGroup is een van oorsprong Belgische partij die zich in beginsel als digitaal alternatief voor het intermediair presenteerde. Hoewel de technologie goed bleek te werken, sloeg de louter digitale aanpak minder goed aan. Het traditionele vakmanschap en de persoonlijke aanpak ontbrak. Het bedrijf maakte een belangrijke ommezwaai en is nu als softwarebedrijf een van de belangrijkste toeleveranciers op de Belgische intermediaire markt. WeGroup helpt intermediairbedrijven bij het op efficiënte wijze inventariseren en adviseren van verzekeringsproducten
De adviseur als vertrouwenspersoon
In ons gesprek benadrukt Arvid het belang van de persoonlijke relatie tussen de klant en zijn adviseur: “Toen ik ruim acht jaar geleden in de verzekeringsmarkt begon werd er breed verkondigd dat self-service via internet de toekomst zou zijn. Inmiddels zijn we ruim vijf jaar bezig met WeGroup en zien we dat de digitale storm er nooit is gekomen. De particuliere markt is hier nog totaal niet klaar voor. Als particulieren (met relatief eenvoudige en gestandaardiseerde producten resp.) hier niet aan toe zijn, dan is de zakelijke markt dat helemaal niet.” Er is niemand die ’s ochtends wakker wordt en zegt: ‘Vandaag ga ik eens lekker met verzekeringen aan de slag’. Er is behoefte aan ontzorging, zowel wat betreft de risico’s als wat betreft de processen. Hierin kan technologie zeker faciliteren, aldus Arvid.
Efficiënter werken
Door aan de sluiten op de diverse bestaande databronnen (polisapplicaties en CRM), maar hier ook externe gegevens (e.g. kadaster, satellietbeelden, handelsregister) aan toe te voegen, wordt het voor een adviseur eenvoudig een advies op maat te geven waarbij niets wordt vergeten. De software is zelfs in staat een automatische rapportage te genereren en door automatische opvolging invulling te geven aan de zorgplicht. Afgesloten polissen worden rechtstreeks in ANVA of DIAS geschoten waardoor er nooit dubbel werk wordt verricht. De tijd die de adviseur bespaart is hierdoor beschikbaar voor persoonlijke aandacht en maatwerk.
Kracht van lokale samenwerking
Toch heeft WeGroup niet helemaal afscheid genomen van de self service. Onder bepaalde omstandigheden en binnen bepaalde kaders is het zeker een goed bedieningsmodel. De adviseur kan het platform gebruiken de klant (al dan niet samen, via een partner) direct de verzekeringen te laten vergelijken en af te sluiten. Zo is het als lokaal advieskantoor mogelijk om voor de lokale autoverkoper een digitale straat te creëren zodat zijn klanten bij aanschaf van een nieuwe auto ook de verzekering af kunnen sluiten. Hierbij treedt het lokale advieskantoor op als verzekeringspartner.
Consoliderende markt
Alhoewel de Belgische en de Nederlandse verzekeringsmarkten beide erg volwassen markten zijn is de Nederlandse markt op een aantal vlakken verder. Met o.a. de volmachten is er op de Nederlandse markt een breder aanbod, waarbij de Belgische markt meer door standaardisatie gekenmerkt wordt. “Alhoewel dit voor (het gros van) de particuliere en klein zakelijke partijen veelal een goede dekking oplevert en opkomende risico’s ook beter in te dammen zijn met standaardproducten, moet er wel genoeg te kiezen blijven.” aldus Arvid. De consoliderende markt zorgt volgens Arvid ook voor uitdagingen. Doordat partijen veel overnames doen moet er op het gebied van integratie veel gebeuren en ook werkwijzen moeten op elkaar aangepast worden. Technologie kan helpen processen en werkwijzen gelijk te trekken terwijl de kwaliteit van het advies gewaarborgd blijft.
Over het bedrijf
WeGroup is in 2017 ontstaan als digitaal intermediairbedrijf. Inmiddels helpt het bedrijf met 40 medewerkers ruim 1.000 intermediairbedrijven haar klanten van goed advies te voorzien en zijn er diverse internationale stappen (o.a. naar Nederland) gezet.
Arvid de Coster begon zijn carrière binnen de verzekeringsmarkt bij Munich Re en ERGO Insurance waarna hij in 2017 met twee mede oprichters WeGroup begon.
Dit interview is in zijn volledigheid ook geplaatst in de Overnamemonitor Verzekeringsmarkt H2-2022. Meer weten wat er speelt op het vlak van overnames? Via onderstaande formulier kunt u de overnamemonitor downloaden.