‘Jong talent moet weten hoe leuk en inhoudelijk het verzekeringsvak is’
Begin 2023 werd Havelaar & van Stolk met hulp van BHB Dullemond overgenomen door Vanbreda Risk & Benefits (Vanbreda). Valentina Visser, CEO van Havelaar & van Stolk, kijkt positief naar deze overname, mede dankzij het vertrouwen en de betrokkenheid van haar werknemers. Samen met Visser bespreken we het actuele thema ‘binden, boeien en behouden’ van mensen binnen Havelaar & van Stolk én binnen de verzekeringsmarkt.
Cultuurmatch
Visser: ‘Binnen Havelaar & van Stolk voelen mensen zich sterk met elkaar verbonden en er heerst een echte ‘wij-cultuur’. Dat is misschien wel de kracht achter het succes van ons bedrijf. In de omgeving Rotterdam staan wij bekend als een goede werkgever. We horen vaak van medewerkers dat ze positief zijn over het warme bad waar ze in terechtkomen en de behulpzame collega’s die bijdragen aan een goede sfeer. Tijdens het overnameproces door Vanbreda heb ik dan ook sterk gekeken naar een goede match op organisatiecultuur. Ikzelf, maar ook onze medewerkers zijn blij met de overname door Vanbreda. Vanbreda is een familiebedrijf dat net als Havelaar & van Stolk wordt gekenmerkt door een mensgerichte organisatiecultuur. Ook onze mensen zagen de noodzaak om als organisatie verder te groeien. Samen met Vanbreda kunnen we onze inkoopkracht vergroten en onze krachten bundelen op het gebied van risicomanagement op de zakelijke markt. Beide organisaties vullen elkaar dus ook goed aan binnen de verschillende bedrijfsactiviteiten.’
Betrokken olifanten
Visser vervolgt: ‘Als organisatie geloven we sterk in de kracht van samenwerken, want alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Omdat wij ons verder willen ontwikkelen als organisatie werken wij met interne ambassadeurs. Dit is een groepje medewerkers uit alle geledingen van de organisatie. Ze zijn aangesteld om scherp te blijven op onze bedrijfscultuur en medewerkerstevredenheid, maar ook om waakzaam te zijn op onze klantgerichtheid en de kwaliteit van onze dienstverlening. Hierdoor worden zaken die niet goed gaan tijdig gesignaleerd en is de betrokkenheid binnen onze organisatie nog verder toegenomen. Omdat olifanten symbool staan voor goede samenwerking en communicatie, noemen ze zichzelf ook wel ‘de olifanten’. Ook binnen het integratieproces met Vanbreda spelen onze ‘olifanten’ een belangrijke rol: ze spreken uit wat wenselijk is en waken er tevens voor dat het goede niet verloren gaat.’
De verzekeringsmarkt moet zich sterker profileren richting jong talent
‘Omdat het verzekeringsvak een relatiebusiness is, zijn mensen binnen ons bedrijf én binnen onze branche van levensbelang. Daarom maak ik mij, als bestuurslid van de NVGA, er hard voor dat er voldoende jong talent de business instroomt. De reputatie van de verzekeringsmarkt is nog altijd een beetje een ‘grijze-pakkencultuur’ waar je lange dagen achter je computer zit. Terwijl het juist een sterk commercieel gedreven branche is die inhoudelijk voor starters heel veel te bieden heeft. Recent zijn wij met de NVGA en een aantal andere branchepartijen een samenwerking gestart met IVA Business School in Driebergen met als doel vakbekwaam jong commercieel talent te interesseren voor de verzekeringssector. Studenten van de IVA of bijvoorbeeld van de hotelschool beschikken over dienstverlenende kwaliteiten die een welkome vernieuwing brengen binnen onze markt’, aldus Visser.